Beneficiile dovleacului pentru sanatate

Dovleacul, aliment specific toamnei si indragit pentru gustul dulce foarte placut, detine proprietati nutritive cu beneficii multiple pentru sanatate.

Dovleac copt cu miere și scorțișoară - Chef Nicolaie Tomescu

Dovleacul reprezinta o leguma foarte rezistenta pe timpul iernii. Poate fi consumat copt sau in piureuri.

De asemenea, poate fi utilizat chiar si in prepararea multor prajituri sau placinte. Cu toate acestea, indiferent de modul de pregatire, beneficiile sunt prezente.

Dovleacul reprezinta o leguma cu un nivel redus de calorii, dar cu un aport crescut de vitamine, in special vitamina A.

Astfel, consumul de dovleac reprezinta un adevarat mod prin care organe importante, cum ar fi ochii, inima, plamanii si rinichii, pot fi protejate pe timpul iernii.

Pe langa faptul ca furnizeaza un numar mic de calorii, dovleacul este o sursa generoasa de vitamina A, antioxidanti flavonoizi polifenolici si carotenoizi, nutrienti care s-au dovedit esentiali starii de sanatate in numeroase demersuri stiintifice de specialitate.

1. Imbunatatirea vederii. Doar 100 de grame de dovleac contine mai mult de 200% din doza zilnica recomandata de vitamina A, nutrient esential sanatatii ochilor. Alimentul mai furnizeaza din plin si carotenoizi, inclusiv beta-caroten, compusul pe care corpul il transforma in vitamina A, necesara vederii optime. Zeaxantina este un antioxidant natural cu actiune de filtrare a razelor UV la nivelul retinei, de aceea dovleacul este util in prevenirea degenerarii maculare in randul persoanelor varstnice.

2. Stimularea pierderii in greutate. Dovleacul este o sursa deseori ignorata de fibre, al caror numar generos ajuta la mentinerea starii de satietate in timp, in schimbul unui numar foarte mic de calorii. Dietele bogate in fibre ajuta oamenii sa manance mai putin, potrivit studiilor de specialitate.

3. Reducerea nivelului de colesterol rau. Semintele de dovleac furnizeaza din abundenta fitosteroli, chimicale din plante care diminueaza nivelul colesterolului LDL, deci protejeaza suplimentar sistemul cardiac.

4. Diminuarea riscului de cancer. La fel ca alte legume si fructe portocalii, dovleacul se remarca prin continutul semnificativ de beta caroten, nutrient care ar putea juca un rol-cheie in prevenirea cancerului, potrivit Institutului National de Cancer din SUA. Fitosterolii din dovleac se alatura si ei beneficiului consumului de dovleac, in raport cu diminuarea riscului de cancer.

5. Protectia suplimentara a pielii. Antioxidantii din dovleac, in special carotenoizii, au grija ca celulele pielii sa nu fie atacate de actiunea radicalilor liberi, deci sa imbatraneasca prematur sau sa sufere modificari patogene.

6. Imbunatatirea starii de spirit. Semintele de dovleac sunt bogate in antioxidantul triptofan, un aminoacid important in productia serotoniei, unul dintre hormonii care regleaza starea de spirit.

7. Refacerea mai rapida dupa depunerea efortului fizic. Potasiul din dovleac ajuta organismul sa isi recapete echilibrul electrolitic dupa depunerea unui efort fizic deosebit. Acest mineral se regaseste intr-o cantitate mai mare in dovleac, decat in banane.

8. Intarirea sistemului imunitar. Dovleacul este o sursa importanta de vitamina C, nutrientul necesar sistemului imunitar. O portie de dovleac gatit asigura aproximativ 20% din cele 60 de mg de vitamina C necesare zilnic pentru o imunitate de fier.

SURSA: sfatulmedicului.ro