Scandalul iei. Modelele cu traditie istorica, greu de protejat! Cum reactioneaza Romania dupa ce casa de moda Louis Vuitton a copiat-o
Scandal cât casa… de modă! Louis Vuitton e pusă la colț pentru că a copiat ia românească! Românii s-au aprins în comentarii când au văzut noua colecție a celebrei case de modă. Mai multe cămăși sunt copie identică a iei din Mărginimea Sibiului. Louis Vuitton nu a menționat originea simbolurilor și nu au creditat sursa de inspirație.
Este vorba despre noua colecție „LV By the pool” în care apar nu una, cum s-a vehiculat inițial, ci mai multe piese vestimentare ce copiază ia și motivele tradiționale românești. Iar prețurile cu care se vând astfel de piese depășeșesc, în unele cazuri, 5.000 de dolari.
În premieră istorică pentru campania „Give Credit” a comunității „La Blouse Roumaine”, Guvernul României a decis să se implice în acest nou incident prin declarația publică a ministrului Culturii, Raluca Turcan care cere recunoașterea valorii patrimoniale și culturale a modelului iei cu șinoare, specifică zonei Sibiului, scrie adevarul.ro.
În online a apărut și o campanie „Give Credit” pe care a pornit-o organizația „La blouse roumaine”. Campania cere să fie recunoscut portul tradițional românesc și îi cere brandului Louis Vuitton să scoată piesele din colecție până vor primi acordul din partea comunităților. Peste noapte, au apărut sute de poze cu românce îmbrăcate în ie identică cu cea prezentată în colecția LV, conform alephnews.ro.
Iată mesajul transmis de organizația „La Blouse Roumaine”, duminică, 2 iunie 2024.
„Dragi comunități din Mărginimea Sibiului, Oltenia de sub munte, Țara Făgărașului, Argeș, Sudul și Centrul Transilvaniei și orice persoană, colecționar, artizan și simplu iubitor, iubitoare a cămășii și portului specific Marginimii Sibiului, păstrat inclusiv în zonele unde au migrat oamenii din această regiune, va rugăm să ne sprijiniți în noua campanie “Give Credit” (A da recunoaștere) ce are în centrul său utilizarea de către brandul Louis Vuitton a cămășii de Mărginime în noua colecție 2024, fără menționarea originii și acordul păstrătorilor de zestre culturală.
„În mod firesc, vom solicita companiei Louis Vuitton recunoașterea valorii patrimoniale și culturale a modelului iei cu șinoare, specifică zonei Sibiului.
Creația populară autentică și-a menținut valoarea peste timp, dovadă că ia românească a fost și rămâne o sursă de inspirație pentru pictori, designeri sau companii precum Louis Vuitton.
Această situație merită transformată într-o oportunitate, în sensul recunoașterii la nivel internațional a valorii inestimabile a patrimoniului cultural românesc.
Portul tradițional românesc a apărut și în alte colecții, de-a lungul timpului. De pildă, în urmă cu șapte ani, Dior lansa pe piață un articol vestimentar care copia cojocul de Beiuș, conform cancan.ro.