STIRI NOI

Cei 5 pasageri de pe Titan nu și-au dat seama că mor: ”Nu au suferit”. Striviți de tone de apă, cât greutatea turnului Eiffel

ADVERTISING

Cei cinci pasageri de pe submersibilul dispărut duminică în apropierea epavei Titanicului au fost declarați morți.

Au pierit într-o fracțiune de secundă, după ce micul submersibil titan a fost pulverizat într-o „implozie catastrofală”, când era la scufundat la 3.500 de metri adâncime, în Atlantic.

Experții pun acum sub semnul întrebării siguranța acestui minisubmarin, făcut din fibră de carbon și plăci de titan. Și a modului în care primise autorizațiile pentru astfel de expediții turistice în adâncuri.

Contraamiral John Mauger, the First Coast Guard District: ”Resturile găsite sunt rezultatul unei depresurizări catastrofale”.

Primul indiciu că submersibilul Titan, cu cinci oameni la bord, a fost distrus de o implozie, a venit după descoperirea unor resturi pe fundul Atlanticului, la 3.800 de metri adâncime și la aproape 490 de metri de epava Titanicului.

ADVERTISING

Contraamiral John Mauger, the First Coast Guard District: ”Este un mediu extrem de nemilos acolo, pe fundul oceanului, iar resturile găsite sunt în concordanță cu o implozie catastrofală a vehiculului subacvatic (Titan)”.

Un vehicul sumersibil ghidat de la suprafața a coborât până pe fundul Atlanticului și a găsit resturi provenind de la submarinul distrus.

Paul Hankin, Underwater expert: ”Am găsit cinci fragmente mai mari. Întâi am găsit partea în formă de con, care era în afara orificiului de presiune. Apoi am găsit și partea frontală a orificiului de presiune. Acesta a fost primul indiciu că s-a produs un eveniment catastrofal”.

Submersibilul a fost strivit de zeci de mii de tone de apă
Jonathan Amos, BBC: ”Resturile găsite includ platforma de așezare, care era montată la baza submersibilului. Au mai găsit această parte în formă de con și un element critic, unul dintre capacele de titan, cel din această extremitate, dar și capacul din titan, de aici. Sunt cumva două emisfere de titan, la capete, concepute să egalizeze presiunea enormă suportată de vas în adâncuri. Partea de mijloc a submarinului este făcută din fibră de carbon, un material neobișnuit pentru un submersibil conceput să coboare la adâncimi atât de mari”.

ADVERTISING

Nu a fost, așadar, o explozie, ci exact opusul, o implozie, care a distrus submersibilul, adică structura din fibră de carbon a cedat brusc, poate din cauza unei microfisuri.

Iar Titan a fost strivit sub presiunea enormă a apei. La acea adâncime, presiunea este de peste 4.000 tone pe metru pătrat pătrat, de peste 350 de ori mai mare decât presiunea atmosferică. Zeci de mii de tone de apă – cât greutatea turnului Eiffel, de exemplu – au pulverizat submersibilul. O implozie catastrofală se produce la o viteză de peste 2.400 de kilometri pe oră – a mai precizat un specialist.

James Cameron, regizorul celebrului film Titanic, care a fost în 33 de expediții de scufundare la epava pachebotului, spune că a bănuit dezastrul încă de la început, duminică, cand s-a pierdut contactul cu submersibilul.

James Cameron: ”Am aflat că erau în plină scufundare, erau deja la 3.500 de metri adâncime, apropiindu-se de fundul oceanului, la 3.800 de metri, s-au pierdut comunicațiile și sistemele de navigație. Asta nu se poate întâmpla simultan dacă nu există un eveniment extrem și catastrofal. „O implozie” – a fost primul gând care mi-a trecut prin minte. Simțeam asta cu toată ființa mea”.

ADVERTISING

”Nici măcar nu și-au dat seama ce se întâmplă. Nu au suferit”
S-a aflat acum că senzori ai Marinei americane au detectat sunete care puteau proveni de la „implozia submarinului”, încă de duminică, după ce a fost pierdută legătura cu Titan.

Informațiile despre aceste „anomalii acustice”, cum le-au numit specialiștii, nu au fost făcute publice, imediat, dar au fost transmise Gărzii de Coastă americane, pentru a restrânge zona de căutare.

Iar zgomotele subacvatice recepționate zilele trecute au fost atribuite de experți altor vase aflate în zonă.

Contraamiral John Mauger, the First Coast Guard District: ”Îmi exprim cele mai sincere condoleanțe familiilor”.

ADVERTISING

Moartea celor cinci pasageri de pe submersibilul Titan a fost instantanee.

David Mearns, rescue expert: ”Singura consolare în această privință este că sfârșitul a fost imediat, literalmente în milisecunde”.

Tom Dettweiler Owings, prietenul unuia dintre pasagerii aflati in submersibil: ”Pentru cei aflați la bord, a fost ca și cum a fost apăsat un întrerupător care stinge lumina. Nici măcar nu și-au dat seama ce se întâmplă. Nu au suferit”.

Familiile și prietenii ii omagiază pe cei cinci care au pierit pe susbmersibilul Titan. Printre aceștia – francezul Paul-Henri Nargeolet, considerat unul dintre cei mai mari exploratori în adâncuri, care, până la acest voiaj fatal, trecuse cu bine de peste 35 de expediții la epava Titanicului.

ADVERTISING

Tată și fiu, morți pe Titan. Băiatul nu a vrut să vină
Shahzada Dawood, un bogat om de afaceri pakistanez a fost și el la bord, împreună cu fiul său de 19 ani, Suleman. Acesta abia încheiase primul an de studii universitare la Glasgow. Iar mătușa a spus că tînărul era îngrozit la gândul că va coborî pe fundul Atlantcului. Însă a vrut să-i facă pe plac tatălui, care a insistat să fie împreună, tată și fiu, în excursia la epava faimoasă de pe fundul Atlanticului.

La bord mai era exploratorul miliardar britanic Hamish Harding, care a fost în mai multe expediții extreme, inclusiv în spațiu cu nava Blue Origin.

”Mi-ar plăcea să fiu amintit ca un inovator”.

Dar și Stockton Rush, directorul general al companiei OceanGate care, din 2021, a dus turiști până la epava Titanicului cu submersibilul Titan. Iată-l aici la botezul submersibilului Titan, în 2018.

ADVERTISING

”Va fi unul dintre marile momente ale submersibilelor”.

Dar experții ridică multe semne de întrebare în privința siguranței acestui vehiculul subcavatic, precum și a modului în care sunt acordate autorizațiile pentru turism în adâncuri.

ADVERTISING
ADVERTISING